اطلاع رساني فرهنگي در كنار تبليغات تجاري‌

براساس قانون تبليغات انگلستان كه سال 1994 از سوي سازمان جهاني روابط مشتريان ‌‌‌‌(WACRA) به عنوان تعريف برتر شناخته شده، تبليغات عبارت است از: هر نوع كلمه، حرف و وسيله‌اي كه كل يا قسمتي از آن به صورت نورپردازي شده يا غير آن، براي تبليغ، اعلام يا جهت‌نمايي به كار رود. اين قانون در مورد ديواره و سازه‌هاي مشابهي كه براي به نمايش گذاشتن تبليغات طراحي شده‌اند يا براي آنها استفاده مي‌شوند نيز به كار مي‌رود.‌

در حال حاضر آمار دقيقي در مورد سهم رسانه‌ها از تبليغات تجاري در تهران وجود ندارد، اما گفته مي‌شود كه در سال 1383 سهم رسانه‌هاي مختلف در صنعت تبليغات از اين قرار بوده است:‌

صدا و سيما: 45 درصد

مطبوعات: 25 درصد‌

تبليغات محيطي: 20 درصد

ساير روش‌هاي تبليغاتي: 10 درصد

ضمن آن كه درآمد تبليغات محيطي با اين تناسب همخواني نداشت؛ به گونه‌اي كه درآمد سازمان صدا و سيما از تبليغات حدود 1200 ميليارد ريال و حوزه تبليغات محيطي معادل 130 ميليارد ريال بود و درصد ناچيزي نيز به ساير بخش‌ها از جمله پخش تراكت و يا آگهي‌هاي ماهواره‌اي اختصاص داشت.‌

در تبليغات محيطي از ابزارهاي متفاوتي كه هر يك آثار خاصي را بر ذهن مخاطبان مي‌گذارند، استفاده مي‌شود كه از جمله به بيلبوردهاي شهري، عرشه پل‌هاي هوايي سواره و پياده‌رو، ايستگاه‌هاي اتوبوس، پانل‌هاي شيشه‌اي ديواري، تابلوهاي لبه بام يا روي پشت‌بام، تلويزيون‌هاي بزرگ شهري، نورپردازي ليزري، تابلوهاي ايستاده (استندها)، بالن‌ها و تبليغات بر روي بدنه اتوبوس‌ها مي‌توان اشاره كرد.‌

اين قبيل ابزارها از 2 منظر حائز اهميت‌اند:‌

الف: پيكره و ساختار سازه تبليغاتي و شكل آن.‌

ب: محتواي تبليغات كه بر روي سازه‌هاي تبليغاتي اكران مي‌شود.‌

انتظاري كه از تبليغات محيطي به عنوان رسانه تبليغاتي سطح شهر مي‌رود، اين است كه بتواند در اذهان بينندگان تثبيت شود. بر زيبايي منظره‌هاي شهري بيفزايد و به ايجاد آرامش رواني در محيط‌هاي عمومي كمك كند.‌

گفتني است كه تبليغات محيطي يكي از شاخه‌هاي موثر در اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي تبليغات است كه در آن توليد‌كنندگان و عرضه‌كنندگان، كالا يا خدمات خود را با استفاده از منظر عمومي و فضاهاي قابل ديدي شهر، براي شهروندان رهگذر و ديگر مخاطبان، به نمايش مي‌گذارند و به اين وسيله اطلاعات لازم را به ذهن و خاطر آنان منتقل مي‌كنند.‌

با استفاده از صنعت تبليغات محيطي، توليدكنندگان يا عرضه‌كنندگان كالا يا خدمات، با مصرف‌كنندگان و مخاطبان خود در اقصي نقاط جهان ارتباط برقرار مي‌سازند و توجه‌شان را به محصولات يا خدمات جديد و خاص جلب مي‌كنند، ضمن آن كه اين صنعت به راحتي مي‌تواند تمايل به مصرف محصولات و استفاده از خدمات خاص را در ميان مردم، تثبيت كنند به گفته كارشناسان، براي جلب نظر شهروندان و ديگر مخاطبان و خريد بيشتر و دريافت خدمات بهتر توسط آنان، اصولي مانند كيفيت مطلوب، كميت مطلوب، قيمت مطلوب، زمان مطلوب و منابع مطلوب، همواره مطرح‌اند و تبليغات و بخصوص تبليغات محيطي، در شناساندن اصول ياد شده به مشتريان، اهميت بسزايي دارند.‌

زيباسازي و پيرايش تهران به عنوان يك كلان شهر و پايتخت جمهوري اسلامي ايران، از دو بعد مورد توجه است: كاركردي و بصري.‌

‌ به جنبه‌هاي عملكردي عناصر محيطي و بعد بصري، به مقوله‌هايي مانند رنگ، فرم و تركيب فضا و محيط مي‌پردازد.‌

همچنين بعد عملكردي عناصر، مبلمان و طراحي‌هاي منظر شهري بيشتر با جسم شهروندان مرتبط است. در حالي كه جنبه‌هاي بصري زيباشناسي بر روان و خلق و خوي شهروندان تاثير مي‌گذارد.‌


لينک خبر: http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2008\\07\\07-07\\11-54-07.htm
منبع خبر: اطلاعات
زمان خبر: دوشنبه 17 تير 1387     ساعت: