انواع رسانه هاي غير نوشتاري
- انواع رسانه های غیر نوشتاری :
الف – رسانه های تابلویی – مغناطیسی
ب – رسانه های تصویری مات
ج – رسانه های تصویری شفاف
- انواع رسانه های تابلویی :
1 – گچی
2 – ماژیکی
3 – مغناطیسی
4 – الکتریکی ( در محیط آموزشی قابل استفاده است و مثل تکه های پازل است )
5 – پارچه ای ( مثل برچسبهای ا سم سربازان بر روی پیراهن انها )
6 – اعلانات
توضیح رسانه های تصویری مات : رسانه هایی که نوررا ازخود عبور نمی دهند مثل پرژکتور اوپک – عکس پوستر – نقاشی.
- انواع رسانه های تصویری مات :
1 – عکس : که با کاغذ سر و کار دارد.
2 – نقاشی و کاریکاتور
3 – پوستر : در پوستر تک نظری نظر فورا " مشخص میشود اما در پوستر چند نظری بعد از مکثی حدود 8 ثانیه چند نظر را مشخص میکند.
4 – چارت
5 – نمودار
- مشخصات بهترین پوسترها :
1 – دارای هدف و منظور خاصی باشد.
2 – پیام دران واضح و روشن باشد.
3 – به اندازه کافی بزرگ با شد و برای دید مشکلی ایجاد نکند.
4 – دارای رنگهای زنده و معنی دار باشد.
- اصول تهیه پوستر:
1 – اصل خلاصه بودن : یعنی بتوان در عرض چند ثانیه آنرا قرائت نمود
2 – اصل سادگی : سادگی نوعی زیبایی است و هر چه قدر پوستر ساده تر باشد تاثیرآن بیشتراست
3 – اصل بداعت : پوستر ها باید بدیع ، جالب و نو باشند استفاده از نظرات افراد دیگر در این زمینه مفید است
4 – طرح و نقاشی : تصاویر برای مخاطبان سریعا" قابل درک باشد
5 – تنظیم : نحوه قرار گرفتن طرح و نوشتار چندین بار باید تغییر داد تا بهترین تصویر بدست آید که بر بیننده تاثیر بگزارد
6 – رنگها : رنگها مبین ایده ها و احساسات افراد هستند رنگها حامل پیام هستند. خطوط نیز مثل رنگها دارای معانی مخصوصی هستند معمولا" رنگهای تیره را روی زمینه کم رنگ و رنگهای روشن را روی زمینه تیره به کار میبرند مثلا" رنگ سیاه روی زمینه زرد درخشندگی قابل توجهی دارد.
- تابلو ها از عمده رسانه های اموزشی هستند که در انها ارتباط دیداری به روشهای گوناگون صورت میگیرد. تاثیر این نوع ارتباط به شرایطی که ارتباط درا ن بر قرار می شود به نوع ایجاد ارتباط بستگی دارد
- رسانه های تصویری مات :
1- طراحی و نقاشی
2- کاریکاتور
3- نمودار
4- چارت
5- پوستر
6- عکس
پوستر : پوستر ها برای انتقال صریح ، روشن ، جالب توجه و ارزان قیمت ا طلاعات به کار برده میشود
- پوستر ها به دو دسته تقسیم میشوند :
الف – یک نظری : پوستری است که با حداقل کلمات و تصاویر مطالب یا مفهوم منفردی را بیان میکند جنبه فوریت دارد و با یک نظر قابل خواندن و درک است و نیازی به توضیح ندارد
ب- چند نظری : پوستر های چند نظری از کلمات و تصاویر بیشتری تشکیل شده اند و برای درک آنها نیاز به زمان بیشتری است
- خطوط و معنای آنا در طراحی پوستر :
1- خط عمودی : خطی است نیرومند و فعال نمایشگر تعادل و ایستایی
2- خط افقی : خطی است ارام و بی هیجان مثل انسانی که خفته است .
3- خط کج : عمودی است که تعادل خود را از دست داده است . خطی است عصبی و مهیج.
4- خط زاویه دار : خطی است که مسیر گردشش در زمانهای مختلف تغییر کرده است
5- خط دندانه دار : از تکرار یکنواخت و یا ناهماهنگ خط زاویه دار پدید می اید. نمایشگر خشونت و عصبانیت است .
6- خط منحنی : بخشی از دایره است . خطی است نرم و لغزنده بدون خطر و ارامش دهندن. نوسانات خطوط منحنی را روی تپه های شنی میتوان مشاهده کرد.
- روانشناسی رنگها :
1 - رنگ آبی : رنگی است که نشانگر آرامش کامل است اندیشیدن در مورد این رنگ و مشاهده آن باعث کاهش فشار خون و تعداد نبض و تنفس میگردد . در هنگام بیماری و خستگی نیاز به مشاهده این رنگ بیشتر میشود و از حیث روانشناسی به معنای ارامش بوده و از دیدگاه فیزیولوژیکی خشنودی را می دهد.
2 - رنگ سبز : رنگ سبز مایل به آبی نشانگر عزم را سخ پایداری و استقامت در برابر تغییر است بنابراین حاکی از ثبات عقیده و خودشناسی است و احساس امنیت و احترام به خود را مورد تایید قرار میدهد.
نشانه ای از غرور و تغییر ناپذیری و محتوای عاطفی آن غرور است
3 - رنگ قرمز : نشانگر آن دسته از شرایط جسمانی است که به کار بردن انرژی را ایجاب میکند. به هنگام مشاهده رنگ قرمز ممکن است افراد دچار افزایش فشار خون و میزان ضربان نبض و تعداد تنفس شوند.
رنگ قرمز نشانه آرزوی شدید برای تمام چیزهایی است که شدت زندگی و کمال تجربه را در پوشش خود دارد . قرمز یعنی محرک اراده برای پیروزی انگیزه ای است برای فعالیت شدید ، ورزشی ، پیکار ، رقابت و غرایز جنسی و باراوری محتوای عاطفی آرزو و آمال است.
4 - رنگ زرد : اثر رنگ زرد به صورت روشنی و شادمانی خودنمایی می کند. رنگ زرد بخاطر غلظت و سنگینی کمتر به جای قدرت تحریک کنندگی قدرت تلقین بیشتری دارد به شکلی که بدون استفاده از سرفه و فشار و اجبار افراد را به انجام یک عمل یا قبول یک فکر تشویق می کند.
عناصر عاطفی آن را زنده ولی امیدوار کننده تشکیل می دهد.
5 - رنگ بنفش : چون رنگ بنفش از ترکیب دو رنگ آبی و قرمز بوجود میاید بنابراین میتواند تمایل به حفظ خواص دو رنگ را داشته باشد. به عبارتی ضمن حفظ جنبه سلطه گرایانه بی ارادی رنگ قرمز متانت رنگ آبی را حفظ کرده و به صورت مظهر همانند سازی جلوه کند. همانند سازی یعنی تمایل یک فرد به افکار و یا تجربه های افراد دیگر که میخواهند با آنها احساس همانندی کنند.
رنگ بنفش این احساس را در افراد بوجود می آورد که هر چیزی که اندیشیده شده و تلف شود بایستی واقعیت یابد. کسی که رنگ بنفش را دوست دارد بخاطر همین همانند سازی تمایل به این نیز دارد که دیگران نیز به آرزوها و آمالشان دست یابند.
6 – رنگ قهوه ای : نظر به اینکه رنگ قهوه ای زرد – قرمز تیره شده است بنابراین آن ویژگی بی ارادی شور زندگی رنگ قرمز را رو به کاهش میبرد و آن ا نگیزه فعال و خلاق رنگ قرمز را زایل ( نابود ) میکند.
7 - رنگ سیاه : تیره ترین رنگ است و به همین دلیل نمایانگر مرزی است که در آنجا زندگی پایان می یابد. لذا میتواند نماینده پوچی و نابودی باشد. رنگ سیاه نشانه ( نه ) می باشد و نقطه مقابل آن رنگ سفید ( بله ) است. سفید به صفحه خالی میماند که داستان را باید روی آن نوشت ولی سیاه نقطه پایانی است که در فراسوی آن هیچ چیز وجود ندارد.