تبلیغات شهری در ایران
تبليغات شهري در ايران
گروه جامعهشناسي شهر انجمن جامعهشناسي ايران در آخرين نشستي كه در سال 1386 برگزار كرد، موضوع "تبليغات شهري" را مورد بررسي قرار داد. در اين نشست ابتدا فيلمي مستند با عنوان “ايران در اعلان“ درباره تاريخچه تبليغات در كشور، ساخته خانم فرحناز شريفي، نمايش داده شد كه در واقع مروري بر تاريخچه تبليغات در ايران محسوب می شد. اين فيلم به خوبي نشان داد كه روند تبليغات در ايران چگونه ابتدا از روزنامه آغاز شده و تا سينما ادامه يافته و سپس در تلويزيون گسترش پيدا كرده است . طی این دوره همواره از فضای شهر و خیابان نیز برای تبلیغات استفاده شده است. تبلیغات شهری برای کالاهای تجاری پس از انقلاب به مدت حدود ده سال، یعنی در دوره ای كه همه ارزشهاي مصرفي غربي تلقی می شد، به كلي كنار گذاشته شد.
مدلهاي حکمراني شهري در تبليغات انتخابات شوراهاي شهر تهران
پس از نمايش فيلم "ايران در اعلان"، دكتر حسين ايماني جاجرمي عضو هيأت علمي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران، در سخنراني خود با عنوان "مدلهاي حكمراني شهري در تبليغات انتخابات شوراهاي شهر تهران" به ارائه نتايج پژوهشي پرداخت كه توسط دكتر فيروزآبادي، دكتر صديق و او در اين زمينه و در زمان برگزاري سومين دوره انتخابات شوراهاي شهر در تهران انجام شده بود.
ايماني در مقدمه سخنان خود، توضيح داد كه از آنجا كه از بعد از انقلاب، در فواصل زماني بسيار كوتاه شاهد برگزاري انتخابات گوناگون در كشور بودهايم و آمارها حاكي از حضور قشر نسبتاً وسيعي از مردم در اين حركت سياسي است، بررسي ابعاد اجتماعي و به ويژه، رفتارهاي انتخاباتي مردم از اهميت بسزايي برخوردار است.
وي گفت: در اين پژوهش كه با عنوان "بررسي سياستهاي انتخاباتي در شهر تهران" صورت گرفته، از يك سو، شعارها و تبليغات كانديداهاي انتخاباتي كه به نوعي حاكي از برداشت آنها از مردم و علايق و سلايق آنها است، مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته و از سوي ديگر، نگرش مردم نسبت به اين كانديداها و شعارهاي آنها با توجه به انتخاب نهاييشان مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر اين، در سطح ديگري از مطالعه، شعارها و پيامهاي كانديداها از جهت تطابق آنها با مدلهاي حكمراني شهري نيز بررسي شده است.
ايماني افزود: انتخابات محلي را ميتوان از جمله عرصههايي دانست كه در آن، به نوعي خواستههاي شهروندان، در قالب شعارهاي سياسي از طرف گروههاي مختلف، منعكس ميشوند. بدين ترتيب، مطالعه شعارها و گفتههاي كساني كه در انتخابات شركت ميكنند و به زعم خود نماينده مردم هستند، ميتواند علاوه بر نمايان كردن موضعگيريهاي گروههاي مختلف، نوعي مطالعه محلي جامعه باشد. به بيان ديگر، از آنجا كه نتيجه انتخابات، جابهجايي برخي افراد صاحب قدرت است، گفتههاي انتخاباتي را ميتوان نوعي رفتار سياسي قلمداد كرده و آنها را در قالب رهيافتهاي نظريه رأي دادن تحليل كرد.
وي در معرفي بيشتر رهيافتهاي نظريه رأي دادن، نخست به رهيافت جامعهشناسانه اشاره كرد كه در آن، بيشتر ويژگيهاي اقتصادي – اجتماعي افراد مورد توجه قرار ميگيرند و در ادامه گفت: دومين رهيافت، رهيافت برونشناختي است كه بيشتر مسائل جغرافيايي و حوزههاي رأي دادن را بررسي ميكند. سومين رهيافت نيز با عنوان رهيافت روانشناسي اجتماعي بيشتر تحليل را در سطح فرد و گروههاي واسط اجتماعي انجام ميدهد و بالاخره آخرين رهيافت، رهيافت عقلاني – انتخابي است كه طي آن گفته ميشود افراد در انتخاب خود هزينهها و فايدهها را بررسي كرده و عاقلانه انتخاب ميكنند. اين بدان معناست كه مردم به گروهها يا كانديداهايي رأي ميدهند كه فكر ميكنند بيشترين فايده را براي آنها دارد كه در پژوهش ما نيز اين رهيافت بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.
عضو گروه جامعهشناسي شهر در ادامه تأكيد كرد: اگر چه ممكن است در شهرهاي كوچك به دليل روابط بسيار نزديك، مثلاً بتوان با دادن يك شام يا ناهار آراء را جمع كرد اما در كلان شهري مثل تهران، به نوعي ميتوان گفت كه اين مسائل و حتي ويژگيهاي قومي و زباني چندان مؤثر نبوده و بيشتر سازوكارهاي مدرن در روند انتخابات تأثيرگذارند. بنابراين بديهي است كه در چنين فضايي، تبليغات از اهميت به سزايي برخوردار است. به تعبير ديگر، تبليغات واسطهاي بين مردم و كانديداهاست و آنها سعي ميكنند با استفاده از اين ابزار، چهره و ويژگيهاي خوبي را از خود نشان دهند. از همين رو، در جريان تبليغات به نوعي مدلهاي حكمراني و ارزشها و اهداف آنها نيز تعيين ميشود.
وي سپس با استناد به نظريهاي در اين زمينه، به تشريح چهار مدل حكمراني در شهر پرداخت و در اين باره گفت: نخستين مدل، مدل مديريتي نام دارد كه عرضهكنندگان آن عمدتاَ مديران سازمانهاي ارائه كننده خدمات هستند. چنانچه در كشور ما طي سالهاي اخير، به دليل تغييراتي كه در اداره شهر صورت گرفته و طي آن، شهروند به مصرفكننده تبديل شده، عمدتاً سياسيون به اين مسأله توجه ميكنند كه چه بگويند و چه خدماتي ارائه ميدهند تا رفاه مصرفي افراد در شهر افزايش يابد. از اين رو، گرايشي در ميان برخي افراد گسترش يافته كه طي آن گفته ميشود براي اداره شهر، به جاي سياستمدار به مدير نياز داريم.
ايماني افزود: مدل دوم نوع حكمراني شراكتگرا است كه عمدتاً مختص كشورهاي توسعه يافتهاي است كه در آنها گروههاي كوچك امكان تأثيرگذاري در عرصه عمومي را پيدا كردهاند و اتحاديههاي كارگري و كارفرمايان سازمان يافته و دولت در يك عرصه مشخص با هم چانه زني كرده و بعد به توافق ميرسند. مدل سوم نيز مدل طرفداري از رشد شهري است كه در آن براي مقامات مهم است كه براي شهر خود منافع اقتصادي جذب كنند و اگر چنين مدلي در شهري حاكم باشد، الزاماً آن شهر به شدت به دولت مركزي وابسته ميشود. بنابراين معمولاً كساني كه از اين مدل پيروي ميكنند، ديدي خصمانه نسبت به كسب و كارهاي خصوصي داشته و عموماً سعي ميكنند با مقامات مركزي رابطه دوستي و نزديكي برقرار كنند. در نتيجه بديهي است كه در اين مدل، مقامات محلي فضاي چنداني براي تصميمگيري ندارند.
سخنران اين نشست در بخش ديگري از بحث خود، به بيان توضيحاتي در مورد روش تحقيق و چگونگي كار پرداخت و در اين باره گفت: روش مورد استفاده ما در اين پژوهش، روش تحليل محتوا بوده كه طي آن هر آنچه را كه كانديداها براي تبليغات خود مورد استفاده قرار داده بودند را جمعآوري كرده و مورد بررسي قرار دادهايم. در واقع، براي انتخابات شوراي شهر تهران در سال گذشته، 1200 نفر كانديدا داشتيم كه همكاران ما موفق شدند اقلام تبليغاتي 440 كانديدا و 36 حزب و تشكل را جمعآوري كنند و با توجه به آنكه حدود يك سوم كانديداها هم اصلاَ تبليغات نكردند، اين تعداد رقم نسبتاُ قابل قبولي بود.
وي ادامه داد: از ميان تبليغاتي كه در اين انتخابات در شهر تهران صورت گرفته بود، نيمي از كانديداها اساساً هدفي را به شهروندان ارائه نداده بودند. يك سوم به اهداف رفاهي – خدماتي اشاره كرده بودند، 5/11 درصد اهداف مربوطه به رشد و حدود 8 درصد اهداف مديريتي را در كار خود مورد توجه قرار داده بودند. در شعارهاي بيان شده نيز همچنان مقولات رفاهي – خدماتي با 5/64 درصد در رتبه اول بود. پس از آن، طرفداري از رشد شهري 8/20 درصد و مقوله مديريتي – اجرايي 7/14 درصد سهم داشت. از سوي ديگر، در اين انتخابات، سه تشكل اصلي اصلاحطلبان، رايحه خوش خدمت و اصولگرايان فعال بودند و نكته جالب آن بود كه اين سه تشكل از زوايايي بسيار مشابه هم تبليغ كرده بودند. يعني هر سه اهداف رفاهي – خدماتي را به عنوان اولويت خود مورد توجه قرار داده بودند. اين بدان معناست كه آنها قولهاي زيادي درباره تأمين رفاه و خدمات به مردم داده بودند ولي به منابع و مكانيزمهاي آن اشارهاي نكرده بودند.
ايماني همچنين در تحليل آنچه به عنوان گرايشات و خواستههاي عموم مردم از طريق بررسي شعارهاي منتخبين مطرح شده بود، گفت: در ميان پانزده نفري كه به شوراي شهر تهران راه پيدا كردند، سه نفر به دليل شهرت زيادشان، در تبليغات خود هيچ هدفي را ذكر نكرده بودند. يازده نفر ديگر اهداف رفاهي – خدماتي را مورد تأكيد قرار داده و فقط يك نفر به موضوع طرفداري از رشد شهري توجه كرده بود.
وي با بيان اينكه منتخبين سومين دوره انتخابات شوراي شهر تهران عمدتاً از همان سه تشكل اصلي اصلاحطلبان، اصولگرايان و رايحه خوش خدمت بودند، گفت: با وجود آنكه به نظر ميرسد اين تشكلها كاملاً با يكديگر متفاوت هستند اما همه آنها در شعارهاي با مضمون رفاهي، مبارزه با انحرافات و آسيبهاي اجتماعي، رفع بيكاري، فراهم كردن فضاي ازدواج جوانان، جوانگرايي، توسعه فرهنگ اسلامي، حل مشكلات زنان، توجه به امور مديريت شهري، توجه به مسائل اجرايي – اداري، شعار سياسي، تشويق به رأي دادن و جلوگيري از سياستزدگي با يكديگر شباهت داشتند. اين در حالي است كه در مواردي چون محيط زيست و فضاي سبز نيز در شعارهاي دو تشكل اصولگرايان و اصلاحطلبان مشابهتهايي ديده ميشد. بدين ترتيب، در واقع در شعارهاي انتخاباتي اين دوره شوراي شهر، تنها تفاوت موجود ميان اصلاحطلبان با دو تشكل ديگر در توجه اين گروه به مسأله مردمسالاري بود. به تعبير ديگر، شباهت بسيار زياد شعارهاي گروههاي اصلاحطلب و اصولگرا حاكي از آن است كه نوعي بازنگري در شعارها و اهداف بيان شده در انتخابات پيشين از سوي اين دو گروه صورت گرفته و طي آن، آنها شعارهاي رقيب سياسي خود كه در انتخابات قبلي پيروز شده بود را مورد توجه و تأكيد قرار دادهاند.
|
موثرترین و جامع ترین روش تبلیغات :IMC (ارتباطات یکپارچه بازاریابی) |
|
یکی از بخش های حساس و مهم بازاریابی، ارتباطات است و موثرترین و سود مند ترین شیوه مدیریت آن مفهومی است که ارتباطات یکپارچه بازاریابی نامیده می شود. یکی از اجزای ترکیب بازاریابی ترویج است و آن چگونگی ارتباط ما با مشتری را بیان می کند. برای ترویج موثر خودتان، شما بایستی مشتریان و انتظارات آنها را بشناسید. |